Roční období
Podzim sice není úplně tím prvním obdobím, které všechno startuje, ale je časem, kdy děti postupují do dalšího levelu základní školy. My v Malovajdě jsme se letos zaměřili na všechno, co se ročních období týká v souvislosti s tradičními svátky v kalendáři. Pravdou je, že svátek sv. Václava jsme prokoučovali, ale pořád na nás ještě čeká alespoň sv. Martin. Každý jeden patří do jiného ročního období - podzimu a zimy. K jaru jsou neodmyslitelně spjaté Velikonoce, zatímco léto zdobí Svatojánská noc. Malovajdy záměrem ale bylo dát na jeden výkres všechna čtyři roční období tak, aby je charakterizovala jejich barevnost. Všichni se rozplýváme nad teplými barvami babího léta a něžnou krásou jarní přírody, zatímco léto v nás zanechá pocit mlžného slunečního oparu, který silně kontrastuje s ostrostí studené zimy. Aby děti lépe pochopily provázanost jara/podzimu a léta/zimy, postačily nám k tomu pouhé dvě podtónové barvy. Královnou teplých barev se stala ŽLUTÁ, zatímco MODRÁ propůjčila barvám pocit chladu. S tímhle ponaučením jsme mohli začít pracovat s vodovými barvičkami.
Oproti jiným lekcím nebyl naším materiálem papír, nýbrž netkaná textile z vlhčených ubrousků. Má úžasnou vlastnost pojmout do sebe jakékoliv množství odstínů. Naše ubrousky měly již vystřižený tvar čtvrtky koláče, kde každá představovala jedno roční období. My samozřejmě začali s podzimem a jeho teplou žlutou barvou. Děti se tak naučily používat nejdříve tu nejsvětlejší barvu, aby si zbytečně nešpinily ostatní pigment ve vodovkách. K tomu, aby se jim lépe zapouštěla barva, jsme použili plnící štětce s vodou. Díky vzorníků barev jednotlivých období měly dívky větší představu o tom, kam kterou barvu dát, a ještě jsme si vypomohli tím, že jsme si jmenovali barvy rostlin, které v tom daném období rostou.
Podzim a zima se všem vydařily v sytých barvách, zatímco jaro s létem se tak trochu prolínalo. Jak děti pochopily techniku, mrskaly barvy jak Baťa cvičky a preciznost ze začátku hodiny šla do háje. Dokonce jsme vytvořili i jakási mezidobí, kdy se do jara zatoulala zima nebo do podzimu léto. Ostatně jsme nebyli tak daleko od pravdy, protože počasí posledních měsíců tomu skutečně odpovídalo. Každý dílek měl prostě svou náladu. Po usušení látky fénem si děti nalepily svoje "čtvrtky" na papír s předkresleným kruhem, a k tomu si vybraly z barevných kartonů odstín, který se jim hodil do celku. A protože byla naše lekce u konce, propůjčila jsem výkresům pomocí řezačky a tavné pistole zdobný rám, který tak trochu připomínal hodiny. Ručičku k ním si dívky už dotvoří samy.