Kufrování
Kufrování Machovek má zcela jiný význam, než kufrování v lese, tedy bloudění. My jsme naopak velice dobře věděli, kde jsme a co tam děláme. Dokonce to děti věděly už o víkendu, kdy si chystaly na kroužek krabici od bot (tímto děkuji všem rodičům za úžasnou spolupráci - zachránili jste mě od vyřezávání 7 šablon kufrů z kartonu!!!), Sešlo se nám několik různých velikostí a naštěstí měly všechny víko k jedné straně napevno, stejně tak, jak je tomu u kufru. Seznámila jsem děti s kufry alá truhly, které používaly dámy z vyšší společnosti, lodními kufry - co pojmuly velké množství věcí, ale i se školními kufříky na výtvarné potřeby, kufry papírovými - se kterými jezdily socialistické děti na tábory a s kouzelným kufrem Harryho Pottera, do kterého se vešel celý dům díky zmenšovacímu kouzlu. Zkrátka a dobře naše výtvarničina musela mít trochu obsáhlejší úvod, abychom se trochu na to cestování naladili. Každý věděl, kam s tím svým kufrem poletí a do příště si ještě sepíše seznam, co si do něj sbalí (potažmo nakreslí či vyrobí).
Téma Cestování jsem s dětmi v minulých letech dělala a vždy se hodina odehrávala ve stylu jeden materiál, námět nebo technika pro všechny děti. Letos, ať dělám co dělám, pořád mi lítají hlavou myšlenky na několik různých postupů v kombinací s mnoha materiály, navíc ještě rozdělené na práci pro prvňáčky, třeťáky a páťáky...... Vůbec tomu nerozumím, ale líbí se mi to! Někdo by možná navrhl, proč s tím dělám takové "štráchy". ale mě to teď přijde jako naprosto normální přístup. Bylo by škoda nevyužít veškerý potenciál, který se mi v babičkovských letech nabízí, navíc když tenhle přístup děti prostě milují neb si mohou samy zvolit, co a jak chtějí dělat. Je pravda, že si v hodině připadám jako neustále se točící čamrda, ale to je právě ten úžasný tvůrčí proces, který díky dětem zažívám.
Pokud bych měla zdokumentovat projekt našeho kufrování, bylo by nejjednodušší rozdělit ho do tří částí a tudíž i tří stolů. První skupinku tvořili malíčkové, pro které byla připraveno hravé malování skleněnkami (v ohraničeném krabicovém víku s bílým papírem roznášely kuličky temperovou barvu do všech stran a zatáček). A protože na donesenou krabici nestačil jen jeden A4 list, musely se holky hodně otáčet, aby takových papírů zvládly několik. Druhá skupina se vybrala práci s lepenkou a gelovými pastelkami, zatímco ta třetí si užívala patlačku s pěnou na holení a mramorováním papíru. Našel se i originální přístup ke svému kufru v podobě polepení krabice recyklovaným papírem s jemným zdobením tuší (tzv. papírák).
Další hodinu jsme využili k tomu, abychom svá umělecká díla nalepili na donesené krabice, udělali z barevných papíru kufru zaoblené rohy, připravili si madlo, visačku a samozřejmě i samolepky z cest, které na každém retro kufru prostě musí být. Děti si je namalovaly samy nebo použily tiskátka. Kdo měl potřebu nalepit si do kufru i jeho náplň, mohl tak učinit dle svého gusta.