Školní zážitek

Květen je měsíc, kdy většina škol plánuje pro žáky 1.stupně týdenní pobyt v přírodě, což pro lektory znamená sice týden volna, ale potom hlava zamotaná, jak to dětem vynahradit. Kdo by nebyl zvědavý na to, co všechno děti zažily, což tedy já opravdu byla, takže naše hodina začala mými dotěrnými otázkami, na které mi holčičky odpovídaly. Nikoliv však ústně, protože to by mluvily jedna přes druhou, nýbrž pohyby určitou částí těla. Takže na otázku: "Kdo dostal od rodičů pohlednici" děti odpověděly pokrčením nosánku, nebo na další otázku vypláznutím jazyka. Po téhle neplánované rozcvičce jsme se dostali v čase o týden dozadu a vzpomínali, což mě přivedlo na nápad, že bychom ten nejsilnější zážitek ze školy v přírodě mohli namalovat. Pokud má totiž dítko kreslit něco, co nezná nebo neví, jak to vypadá, většinou zaváhá a jeho sebejistota klesne o pár stupínků dolů. Ale má-li v těle prožitek se všemi jeho smyslovými náležitostmi, nemá s tím vůbec problém. Ten může vytanout jen tehdy, pokud ten obráozek nedokáže druhá osoba správně interpretovat.

Když jsem dělala mnoho let vychovatelku ve školní družině, většinou jsem dětem po nějakém tom divadelním představení nebo jiném mimoškolním zážitku dala papír, aby mi na něj nakreslily svůj prožitek. Řeknu vám, že to není úplně jednoduchá činnost, vtěsnat na plochu velkého školního sešitu něco, co trvalo víc než dvě hodiny. A proto jsem byla opravdu zvědavá, jak si s tím děti poradí. Navíc jsem jim chtěla připravit tak trochu překvapení a dala jim "vyškrabávací papír". To je přesně ten obrázek, který nemají děti rády, protože nejdřív musí na čtvrtce zanechat obrovské množství voskové barvy a poté přetřít černou tuší. Schne to docela dlouho a ne vždy jsou podkladové barvy lahodné pro oko. Mě se ale podařilo koupit to samé, ale již hotové, kde barevný podklad byl nejen líbivý, ale dokonce i lesklý. A ta černá vrstva byla hlaďoučká a tenká, takže se dětem velice dobře vyškrabávala. Stačil nám k tomu hrot dřívka ve dvou velikostech. Tahle technika má ale jedno úskalí. Pokud použijete rydlo jako obyčejnou tužku, slabá linie nevynikne. A jestli zvolíte opačný postup, kdy vyškrábete polovinu černé plochy, není poznat, co je na obrázku nakresleno. Naštěstí jsem dostala k hotovým  výtvorům i slovní pojmenování. A co vy? Poznáte co děti zažily na škole v přírodě?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *