Hygiena
Ve zdravém těle, zdravý Duch. Dá to sice fušku být radostný, čistý, vyspalý a v dobré náladě, ale stojí to za to. Člověk pro to musí ale něco udělat. Už od mala nás učí správné hygieně. Jak používat mýdlo, správně si čistit zuby, stříhat si nehty a chodit ke kadeřníkovi. Voda hraje v tomto případě prim. Ať už to je ranní sprcha, sklenička minerálky nebo wellness koupel. Starat se o své tělo vyžaduje dokonce i zvláštní místnost - koupelnu. Už samotné slovo vzbuzuje něco příjemného, kdy se můžeme zbavit nečistot z celého dne, ať už fyzických nebo duševních.
Když nadhodíte tohle téma jako rodiče, většina dětí se opupínkuje a hledá únikovou cestu. Pokud navrhnete stejné téma v hodině výtvarky, máte jen dvě možnosti. Buď vás budou ve snu budit jejich otrávené obličeje nebo spokojeně zamžikají. Mě se podařilo to mžikání. Malovat koupelnu v reálu není až tak složité, neboť je z větší části vykachlíkovaná, takže brnkačka. Ovšem malovat koupelnu na papír je úkol hodný technického návrháře, nikoliv dítěte. Musíte hodně popřemýšlet, jak to zaonačit, aby nadšení vydrželo až do konce lekce. Naštěstí existují malířské techniky, které mají 5 hvězdiček a navíc připomínají i ty zmiňované kachličky do koupelny. Každé dítko tedy dostalo za úkol obložit jednu stěnu koupelny.
My ovšem nejsme jen tak ledajaký kroužek, takže jsme si udělali koupelny hned dvě, a to ve 3D! Technikou "monotyp", což je takové jednoduché razítkování pomocí omyvatelné destičky, na kterou se nanese barva a pomocí vatové tyčinky se v ní tvoří vzory. Odborně se tomu říká matrice a otiskem na papír získáte kopii. Pokud takovýchto kopií zvládnete víc, máte "vykachlíkovanou koupelnu". Naše parta se rozdělila na dvě části, což nám dalo možnost mít i dvě různobarevné stěny. Děti používaly k roztírání temper své ruce a zdálo se, že je jim to celkem příjemné.
Druhá část naší práce spočívala v kresbě koupelnového nábytku a všech věcí, které tam patří. Vzhledem k tomu, že děti kreslí vždy raději to, co vidí, než to co si mají jen představit, použili jsme opět inspirační obrázky. Bylo dobré se před tím týmově poradit, co vlastně v té koupelně má být a potom si to načrtnout fixem na tabuli. Tím bylo hned jasné, že jedna stěna pojme vanu, topení a okno, druhá umyvadlo se zrcadlem, zatímco ta třetí záchodovou mísu a poličku na drobnosti. Nechyběla ani pračka, koš na prádlo i schnoucí plavky na šňůře. Jedna skupina si zvolila práci s tuší a perem, druhá použila uhel. Stříhání jednotlivých kreseb byla sice už méně oblíbená činnosti, ale bez ní bychom do koupelny nic nepřestěhovali. V další hodině proběhla kompletace všech těch nutností, které místnost zvaná koupelna většinou obsahuje. Můžete nám říkat interiéroví umělci 🙂