Je libo médium?
Lektorovat výtvarku deset let v kuse má občas svá úskalí. I když máte téma roku, i když znáte desítky výtvarných technik, pořád vám zůstávají jen dvě možnosti, jak dílo ztvárnit. KRESBOU nebo MALBOU. Pokud kreslení obnáší zjednodušeně všechno, co se dá ořezat, pak máte na výběr obyčejnou tužku, pastelky, voskovky, křídy a tuž. Myslím, že nikdo nemůže očekávat, aby dítě prvního stupně zvládlo pouhou tužkou výkres na A4, když jen samotný náčrtek mu dělá problémy. Zbývá tedy pastelka, co má ráda hladké přechody a kresbu jedním směrem. Omalovánky by o tom mohly vyprávět! S voskovkami je sice sranda a dají se kombinovat s malířskými médii, ale děti to moc nemusí. Suchý pastel je úžasný šmudlací nástroj, který zanechává svůj otisk všude, zatímco černá tuš je ideální médium pro detail. Tohle všechno ale děti neví. Stejně tak se musí poprat s tím, jak se pracuje s vodovou barvou a všemi druhy štětců. Má kreativní duše občas trpí, když vidí, kterak se barva roztírá proti štětinkám. Tempera je dáma mezi malými malíři, protože se s ní dají míchat různé odstíny, dobře kryje a větší formát jí miluje. Akryl má sice stejnou vlastnost, ale opravdu špatně se dostává z oblečení.
Naše hodina začala "nákupem" v provizorním papírnictví. Děti si mohly vybrat COKOLIV, formát čtvrtky si zvolit JAKÝKOLIV a téma bylo jen na nich. Když přehodíte břímě lektora na dítě, najednou zjistíte, že má sice volné pole působnosti, ale NEVÍ jak s tím naložit....."A Ivčo MŮŽU tohle?", byla věta mnohokrát vyslovená. "Ano, můžete VŠECHNO! Jste malíř na volné noze, malujte a kreslete, DĚLEJTE SI CO CHCETE!" A tak jsem jen sledovala, jak se děti seznamují, co svým médiem vypráví na papíře a jak se u toho cítí. Asi nejdůležitější bylo dostat se do svého příběhu, ponořit se do tvorby a nekoukat, jak to má sousedka od vedle. Někdo zvládl i dva výkresy s několika médii, každopádně všechny zachycují skutečné zážitky ze života tvůrců. I to je výtvarka,