Pískové omalovánky
Vždycky, když se blíží konec školního roku, mám potřebu nějak ozvláštnit své poslední hodiny v kroužcích. Malovajda většinou vyfasuje nějaký výtvarný polotovar k dohotovení, který mě během mých cest "cvrnkne do nosu". Z Vysočiny jsem si přivezla krásné kartičky, které byly v nabídce jednoho malebného regionálního obchůdku v Brtnici. Na první pohled vypadaly jako omalovánky, což by pro mé malé malířky byla tak trochu nuda, ale na pohled druhý mé srdce zajásalo, neb se jednalo o omalovánky slupovací. A protože mám doma docela slušnou zásobu barevných písků, bylo rozhodnuto.
Malovat pískem se zdá být lehké, jenže i ta lehkost má svá pravidla. Má-li být obrázek harmonický, je potřeba si už na začátku rozmyslet, které barvy by mu slušely uvnitř i okolo. Hodně často se nám stává, že má červený předmět červené pozadí, a tak nějak vůbec nevynikne. Nechtěla jsem děti trápit barevnými kombinacemi základních a doplňkových barev, tak jsem jen tak trousila do prostoru, že by mohl být obrázek veselejší. Někdy se to ujalo, ale většinou ne :o) Na stole jsme měli připravené pastelky i barevné písky. Druhým úkolem bylo předkreslit si omalovánky barvou, která je nejvíce podobná té sypké v kelímku.
K samotnému pískování jsme přistoupili sice zodpovědně, ale ne všem se podařilo sloupávat jednotlivé (a mnohdy i velmi miniaturní) dílky z omalovánky. Buď byla stržena i sousední barva nebo dokonce celý černý obrys z obrázku. Dětem to ale nevadilo. Bavilo je sypat písek z lahviček nebo "solit špetkou z prstů"- Jedno ale bylo zásadní - po každém použití pískové barvy musely děti použít přeložený papír, kam sklepávaly přebytky a "drážkou v přehybu" vrátit obsah zpátky do lahvičky. Tím jsme alespoň částečně eliminovali fakt, že nebude v našem obýváku pískoviště. Práce nám šla docela od ruky, takže zbyl i čas na vlastní pískovou tvorbu, což už tak zábavné nebylo, protože se nanášelo lepidlo štětcem.
Písková zvířátka byla posledním článkem v tématu letošního školního roku s názvem "Máme rádi přírodu". Během těch 17 setkání jsme se dotkli krajiny, stromů, rostlin, hmyzu, ptáků, plazů, savců, ale i ovoce, zeleniny, hub či ročních období v přírodě. Naše skupinka byla věkově docela různorodá, přesto byly výtvarné práce velmi zdařilé a děti si mohly vyzkoušet nejen klasickou kresbu pastelkou či malování vodovkou, ale i akrylové barvy, tuš, akvarel, olejový pastel. Zvládli jsme různé koláže, netradiční techniky, prostorové vyjádření, malování na kamínky i sádru. Tak nějak od všeho trochu a ve výsledku celkem prima strávený čas s barvičkami. Co říkáte?