Zeleninový salát
Příroda je velmi rozmanitá, pro každého má něco. Někdo miluje zvířátka, jiní si lebedí v rostlinkách. Ale zcela jistě máme rádi vše, co nám příroda nabízí k jídlu. Už ve čtvrté třídě se děti učí o různých druzích zeleniny - o kořenové, cibulové, košťálové, listové a o plodové. Z těchto pěti košíků by se navařilo tolik dobrot! U mě vede teď na jaře zelenina listová, ale po půl roce ji ráda vyměním za úrodu podzimních plodů. Malovajda si na tuhle hodinu vymyslela kreslení černou tuší a jako podklad zvolila zapouštění krepového papíru do vlhkého podkladu.
Krepový papír je vlastně taková placatá pastelka, když si smotáte malou ruličku a namočíte ji do vody, obarví vám nejen papír, ale i prsty. Sama jsem tuhle techniku vyzkoušela na velikonoční kraslice a byla naprosto úchvatná. Jedinou nevýhodou je fakt, že strávíte pár minut stříháním krepového papíru na malé čtverečky. Je dobré použít místo obyčejné čtvrtky akvarelový papír, který má větší gramáž a dobře saje. A úplně nejlepší je, když má každé dítko k ruce malý rozprašovač s vodou, kterým navlhčí nejprve podklad a poté zafixuje krepák druhým zastříknutím. Děti si volily barvy samy a pokládaly je do řad nebo náhodně. Hotový nacucaný výkres jsme obtiskly 2x na obyčejnou čtvrtku, čímž jsem dostali bledší variantu originálu, ale hlavně jsme se tím zbavili vody. Podepsané výtvory jsme nechali volně zasychat a přešli k druhé technice..
Kresba tuší je záživná činnost jak pro malíře, tak pro lektora. Děti si připadají jako v pohádce, když tvoří moderním brkem, zatímco lektor se modlí, aby tuš zůstala tam kde je. Praktikuji provizorní stojánek už několik let a dávám lahvičky s černou tekutinou do "stojánku z modelíny", který pro jistotu vložím ještě do misky. Nevím, co mě to napadlo, ale použila jsem pro tentokrát jen lehké formy na muffiny. Hodinu jsem si užívala a kreslila s dětmi, dokonce jsem jim ukázala i svou první "kaňku", které jsem udělala nožičky, aby se z ní stala beruška. Pak jsem ale začala "žehlit" naše barevné podklady a najednou slyším, jak děti říkají, že mají taky kaňku, ale trochu větší.....no byla pěkná, spadla z metrové výšky na světlou podlahu. Trochu nám narušila harmonogram, ale díky velké roli kuchyňských utěrek zmizela rychle v koši.
Dětem se podařilo nakreslit i přes tenhle karambol krásnou zeleninu. Ti menší kreslili jednotlivé kousky, zatímco ti starší už tvořili zákoutí /tedy jedna zelenina zakrývala druhou) Někdo kreslit pomocí ořezané špejle do špičky, jiní použili perka. Po vysušení podkladu si pak děti své zeleniny vystřihly a nalepily. Dalo by se říci, že náš zeleninový salát měl úspěch. Opět se potvrdila šikovnost všech zúčastněných, když pracovali s technikou KRESLÍM, CO VIDÍM podle připravených inspirativních obrázků