Dobro a zlo
Jsme skoro na konci pohádkového tématu, který odjakživa tvořila dvojice Dobro versus Zlo. Jsou v každé pohádce, jen v jiné podobě, ať už je to zlý drak nebo dobrotivá stařenka. Krásné na tom ale pro všechny (a nejen děti) je, že v pohádkách to Dobro vyhrává. Pokud bych dala dětem na výběr, zda malovat toho či onoho, určitě by si vybraly spíš tu dobrotivou stránku věci. Jenže já chtěla poznat i to, jak děti chápou zlé postavy a jak to na ně působí, takže jsme si část hodiny tak trochu povídaly o čertech a pekle, proradných bludičkách, zarputilých skřetech, závistivých královnách a hamižných pobudech.
Nám však úplně nešlo o výtvarné zpracování té které postavy, nýbrž do techniku zvanou "frotáž", připomínající tak trochu drhnutí zad froté ručníkem, který kopíruje hrbolky těla. Stejným způsobem přejíždí hrot pastelky přes šablony ukryté pod papírem a zvýrazňuje jejich linie. Když se vystřídá na jednu plochu těch šablon více, je výsledek více než originální. Navíc se děti naučily malovat pastelkami jednu barvu přes druhou, čímž jsme se dostali do úplně jiné výtvarnické dimenze, než jakou znají ze školy. Je pravda, že ručičky bolely a pastelky se krátily, leč bez toho bychom se nedobrali vítězného cíle.
Po zamalování celé plochy jsem převzala štafetu, a zatímco nechala děti malovat jejich vlastní představu Dobra a Zla, sáhla jsem po ostrých nůžkách a v několika exemplářích vystříhala ze vzniklých frotáží motiv andělo-čerta a vlepila ho na způsob negativ/pozitiv do připravených sešitků z bílo-černé barvy pro všechny přítomné. Dokončit práci jsme stihli všichni tak akorát aneb není nad vlastní intuici v přípravách na hodinu :o))