Ptáčata

Když si zvolíte v kroužku malování za roční téma PŘÍRODU, jsou rostliny a zvířátka jasně první volbou, i když je pravda, že koně v jeho proporcích vám nakreslí málokdo . Ze školy všichni víme, že co roste ze země, může být jak baobab, tak šnytlik, a že živočichy poznáme podle srsti, kůže, šupin nebo peří. Malovajda se v rámci zimního období zaměřila na ptactvo. Chcete-li malé dítě nějak inspirovat, nestačí mu ukázat sýkorku na pár chvilek u krmítka, ale dát oku malíře příležitost všimnou si všech linií, velikosti i barev ptačího modelu. Nechtějte to ale po prvňákovi! Někdo chytrý naštěstí vymyslel úžasné malování s geometrickými tvary, které pár tahy docílí uspokojivého výsledku. My to zkusili s kolečkem na tělo a menším na hlavu, přidali půlměsíc jako křídla a trojúhelník na ocas. Když pak šikovně obtáhnete obrys, máte ptáčka na světě.

Výběr přírodního tématu je jen jedna věc, tou druhou je zvolené médium. Děti už umí zacházet s barvou hustou (temperou a akrylem), ale i s barvou řidší u vodovek. Tou nejvíce naředěnou je pak akvarel, ať už to jsou pastelky, fixy, anilinky nebo profesionální směsi. Abychom se nejprve seznámili o technikou, udělali jsme si na čtvrtku cákancové pozadí. Stačila nám k tomu čistá voda a velký kulatý štětec, kterým jsme dělali na papíře kapky (takové ty, co vidíte ráno jako rosu na lístcích), tedy žádné cákání sem a tam, ale pěkně jednu kapku vedle druhé (někdy i dvojité). Stačí takhle "natečkovat" 1/3 výkresu a hned použít slabý štěteček a modrofialové odstíny z aninilek k "nakrmení" kapiček. Práce je to rychlá, protože když vám to zaschne, tak nic nerozfoukáte a rozfoukat byl záměr. My to ze začátku zkusili s půlkou brčka, ale protože se dětem z toho točila hlava, použili jsme fén. To pak lítalo všechno :o).

Zatímco nám podklad zasychal, prošli jsme si ptačí galerii. Jednak proto, abychom si všimli různých tvarů ptačího těla, ale i několika možností, jak nakreslit zobáček, oko a křídla. Ve finále budou totiž opeřenci zkrášlovat krmítko, takže zde byla i možnost ptáčka sedícího či letícího. Původní záměr, že se děti budou dívat na předlohu a nakreslí si svého živočicha vzal za svém v podstatě hned po prvních nezdarech, takže jsme zvolili náhradní řešení, které se ukázalo býti nejideálnější. Jelikož se akvarelové pastelky velice rády a ochotně vcucnou do čehokoliv vlhkého, vzaly si děti předkreslené vzory, ty obtáhly tmavou akvarelovou pastelkou, pak si mírně navlhčily díl ze čtvrtky a hned pokreslenou stranu obtiskly. Co se nepodařilo, dokreslily tužkou a už mohly začít pracovat s barvami. Nemělo smysl ukazovat dětem originály barev z encyklopedie, neb zvítězila omalovánková technika. Inu proč ne. Naši ptáčkové jsou speciální mnohabarevná rasa. Nejdříve tedy děti "vymalovaly" ptáčka pastelkou a pak pomocí tenkého kulatého štětce začaly barvy rozpíjet. Tahle práce je úžasně titěrná a náročná na trpělivost. Tu děti pochopitelně neměly, takže to vzaly šmahem jako lakýrník. Dobré na tom ale bylo uvědomění, že přetírat žlutou s černou má určitá úskalí, a že to ve výsledku nemusí odpovídat jejich představám. Každopádně už nám tu pípá pár krasavců, kteří čekají na to, až jim příště sestavíme krmítko a nasypeme jim zrní

Sypat  zrní nebyla až tak jednoduché, jak se prvoplánovitě zdálo, neb nám do toho přišlo pár nachlazení a pak jarní prázdniny, takže jsme krmítko dělali skoro měsíc.  Ale přilepit na "rozfoukaný podklad" již připravené části kartonu nebyl zas takový výkon, navíc práce s lepidlem a vatou (alá sníh) šel rychle od ruku, stejně tak jako tekuté lepidlo a zrníčka pro ptáčky. Aranžmá ptáčků mělo jen jednu vadu, většina z nich byla nakreslená jen z jedné strany, takže se "slétání ze všech stran" trochu nepodařilo, nicméně výkres je originál, který na Pinterestu hned tak nenajdete!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *